Pred kratkim mi je nek znanec čez mizo navrgel, da danes, ko fotografirajo vsi, študij fotografije ni več potreben. Tudi smučamo vsi, a se delimo na smučarje profesionalce in smučarje rekreativce in slednji navadno ne nastopajo na FIS tekmovanjih. No, za razliko od smučanja imajo fotografi vse življenje možnost, da se vpišejo na študij fotografije in profesionalci tudi postanejo.
»Pa zakaj bi študiral fotografijo, saj je danes vse na internetu,« slišim, kako mi besede znanca odzvanjajo v ušesih…«
Če fotografije nastajajo občasno, ob sobotah, nedeljah in prostih popoldnevih, če se znanje pridobiva na internetu, večinoma brez komentarjev o naučenem, ali na posameznih tečajih, ki nudijo nekaj dni fotografiranja, je precej drugače kot če v fotografijo vložimo kontinuiranih ali pa če 1095 dni gledamo fotografije, o njih beremo, pišemo, mislimo in jih predvsem dnevno in vodeno ustvarjamo. Ko profesionalci, tudi takšni, ki jih poznamo iz medijskih objav in fotografskih razstav: Dragan Arrigler, Rajko Bizjak, Simon Chang, Arne Hodalič, Meta Krese, Peter Rauch, pa likovni kritik Vladimir P. Štefanec in kustos Mestne galerije in umetnostni zgodovinar Sarival Sosič, ustvarjeno komentirajo vsak iz svojega zornega kota, izkušenj, znanj in prepričanj in če vse to poteka v okolju, kjer študenta obkrožajo drugi bodoči fotografi, je bodoči profesionalec na dobri poti.
V Sloveniji dolgo, dolgo časa ni bilo moč študirati fotografije, in vsak fotograf se je znašel, kot se je vedel in znal. Mnogi so odhajali v Prago, Zagreb, ali kam drugam, nekateri so se fotografiji priučili kar sami in še danes se v Sloveniji trudimo, da bi se profesionalni fotograf uveljavil kot poklic, kar tam, kjer so študijski programi obstajali, že dolgo ni več vprašanje.
Na Oddelku za fotografijo VIST se bodoče profesionalce v treh letih opremi s paleto raznolikih znanj. Že od prvega letnika se spoznavajo s fotografskimi tehnikami in tehnologijami, od takšnih, že izumrlih, kakršna je tehnika kolodija, ki jo uči Borut Peterlin, ali paladiotipija, ki jo uči Marko Trebušak, do raznovrstnih digitalnih obdelav in videa. Uči se studijsko, modno, reportažno, avtorsko, dokumentarno, arhitekturno in drugih zvrsti fotografije. Ure se preživlja v temnici z Anžetom Grabeljškom in drugimi fotografi, v studiu se fotografije ustvarja z modeli, propi in lučmi, ali pa se odide na lokacije – nazadnje je Atelje modne fotografije Primož Lukežič odpeljal na fotosession v dvorec Novo Celje. Večina digitalnih podob konča v obdelavi na enem od šolskih Macov, najboljše pa poskušamo umestiti na razstave, natečaje in študentom odpreti vrata v svet po študiju.
Dodatna vrednost so poznanstva, ki jih študentje sklenejo v času študija, predvsem tista medsebojna, ki jih bodo zaznamovala za celo življenje. Za učitelja ni lepšega, kot opazovati letošnji prvi letnik, ki se v teku študijskega leta med seboj povezuje, se podpira in skupaj upira, se preizkuša v raznolikih projektih, pridobiva znanja in jih preizprašuje ter preizkuša v dialogu, medtem pa njihove fotografije postajajo vse bolj kvalitetne, in bodo, kot prejšnje generacije študentov, na koncu študija strokovno podkovani zreli ustvarjalci vizualnih podob, in že med študijem prejemali nagrade na uglednih tekmovanjih, kot je Slovenia Press Photo…, objavljali v uglednih revijah, kot je National Geographic, Vogue…, razstavljali ….in se uveljavljali kot uspešni komercialni – modni, reklamni… fotografi Znanja in izkušnje bodo, kot prejšnje generacije, pridobivalki tudi v sodelovanju s študentkami visokošolskega študija kozmetike v drugem oddelku VIST-a, t. j. v Oddelku za kozmetiko. Z njimi bodo ustvarjali reklamne in modne fotozgodbe, editoriale, in razvijali sodelovanja, ki se bodo nadaljevala tudi po študiju, v profesionalnem življenju.
V času svojega obstoja je Oddelek za fotografijo s svojimi študenti in diplomanti, s svojo dejavnostjo in pojavnostjo v Slovenskem prostoru, bistveno zaznamoval ta prostor (in ga tudi presegel). Prispeval je k vizualni podobi, k dvigu estetskih kriterijev, k percepciji kakovosti fotografije in umeščanje v različne medije…
Tako naši študentje in diplomanti s svojimi rezultati, uspešnim uveljavljanjem doma in v svetu, nenehno dokazujejo pomembnost študija fotografije. Pridružite se jim, razvijajte svoje talente in spreminjajte svet!
--
Dr. Petja Grafenauer, namestnica predstojnice Oddelka za fotografijo VIST
Tiskana izdaja revije Digitalna kamera, 1.7.2017